Nordicom Information 38 (1) 2016. Journalistikens ekonomiska utmaningar

Ingela Wadbring och Ragnhild Mølster
 (Ed.)

 

Innehåll

Introduksjon
Ragnhild Mølster, Ingela Wadbring

Angst and Confusion about the Survival of Journalism
Robert G. Picard

What is Nordic Media Business Research? An analysis of major research outlets
Arne H. Krumsvik, Mart Ots

 

Situasjonen idag

Förändring och stabilititet. Tio år av nordisk medieutveckling
Jonas Ohlsson

Politikk, økonomi og teknologi. Journalistikkens endrede rammebetingelser
Helle Sjøvaag

Evolving Funding Models of News Publishers and Public Service Media
Merja Myllylahti

Emerging Journalist Economist
Jaana Hujanen

 

Udfordringene/utmaningarna

De nordiska journalistförbundens ledare spekulerar

Iceland’s Media Market after the Collapse of 2008. Fewer Journalists – Lighter Material
Friðrik Þór Guðmundsson

Staten ska värna spelreglerna och begränsa public service-uppdraget
Mats Olin

Det fria ordets vanskliga väg
Bo Bernhardsson

Nogle medier vil overleve ad blockerne
Jan Birkemose

Ad blockers – annonsörernas största utmaning
Ingela Wadbring

Tekstreklame. Digitaliseringen løfter frem igjen journalistikkens eldste problem
Jens Barland

 

Mulige løsninger

De stora koncernerna. Mediehus byggda av insikter och data
Anders Lithner

Data as a Revenue Model. Sharewall as a Payment Method and Editorial Algorithm in the News Industry
Anja Bechmann, Kristine Bilgrav-Nielsen, Anne-Louise Korsgaard Jensen

Could Freemium Models Work for Legacy Newspapers?
Anna B. Holm

Samarbeid som innovasjonskraft
Anne Jacobsen

Crowdfunding. Möjligheter och utmaningar
Brit Stakston

Minnesord på Island. Användarskapat innehåll som intäktskälla
Lars-Åke Engblom

”Musikindustrin är död, länge leve musikindustrin!” Eller historien om (hur) musikindustrin överlevde digitaliseringen
Kjell Arvidsson

 

Recensioner och litteratur

Håkon Larsen (red.): Kultursosiologisk forskning
Thomas Johansson

Erlend Lavik: Forfatterskap i TV-drama. Showrunnermodellen, one vision – og Kampen for tilværelsen
Anne Marit Waade

Kjetil Sandvik: Plot til lyst. Spilbare mordgåder på tværs af medier
Faltin Karlsen

Bøger om medier og økonomi. Et udvalg 2013-2016