Nyheter

PUBLIKATIONER | 11 dec 2017

Videon finns nu överallt

Webb-tv, YouTube-kanaler och mängder med rörligt material i sociala medier: användandet av online-video har under de senaste åren ökat explosionsartat. Höstnumret av tidskriften Nordicom-Information handlar om videoanvändningens olika dimensioner.

NYHET | 8 dec 2017

Ny rapport undersøger den digitale indholdsproduktion i Danmark

Ny rapport viser, at Danmark står stærkt, når det gælder finansieringen af dansk indholdsproduktion. Finansieringsgrundlaget for dansk indhold er vokset markant siden 2010 og tegner sig nu for et samlet beløb på cirka 6,3 mia. kr. årligt. Rapporten præsenterer desuden et idékatalog til styrkelse af dansk indholdsproduktion. 

NYHET | 7 dec 2017

Free report on European advertising law

A new report from the Audiovisual Observatory deals with the European regulatory framework for advertising, sponsorship and product placement in the media. Focus is on the ongoing revision of the AVMS directive and what the future may hold.

NYHET | 5 dec 2017

Nya böcker om medielandskapet i Finland och Sverige

Finlands medielandskap och Det svenska medielandskapet. Så heter två böcker med samma upplägg, skrivna av nordiska medieforskare och som kommer ut nästan samtidigt i Finland respektive Sverige. Båda är exempel på publikationer som dokumenteras av Nordicom under 2017.

NYHET | 5 dec 2017

Islands medier har tappat halva reklamintäkterna

De isländska mediernas reklamintäkter har halverats sedan toppåret 2007. Tidningar är fortfarande landets största reklammedium och står för nästan hälften av reklamkakan. Allt enligt en analys från Isländska statistikcentralen.

NYHET | 4 dec 2017

Lediga tjänster: Vetenskaplig redaktör & teknisk redaktör

Nu finns ytterligare två lediga tjänster vid  Nordicom: en vetenskaplig redaktör och en teknisk redaktör. Sök tjänsterna här. 

NYHET | 4 dec 2017

Den svenska medieekonomin 2016

Svensk reklammarknad växer, men tillväxten hamnar främst hos Google och Facebook. Radion gör rekordresultat, medan konkurrensen i tv-branschen tilltar och dagspressen fortsätter att tappa intäkter. Det är några resultat från 2016 års rapport om svensk medieekonomi.

NYHET | 4 dec 2017

Svag uppgång på den finska mediemarknaden

Efter flera års nedgång visade mediemarknaden i Finland en svag tillväxt under 2016. Mest ökade försäljningen av internetreklam. Det framgår av finska Statistikcentralens årliga beräkning av värdet på den finska mediemarknaden. 

NYHET | 4 dec 2017

Friheten på nätet fortsätter att minska

En ny rapport från Freedom House visar att friheten på nätet minskar för sjunde året i rad. Det beror bland annat på att allt fler regimer manipulerar sociala medier. Island och Estland är de länder som har störst nätfrihet.

Sidor

Dela