EVENT | 8 maj 2017

Nordicom på Nordiske Mediedager

Den 10 – 12 maj går Nordiske Mediedagerna i Bergen av stapeln. Nordicom kommer att finnas på plats med ett bokbord som presenterar aktuell litteratur från Nordicom, dessutom kommer Jonas Ohlsson, medieforskare på Nordicom, att delta i en debatt tillsammans med bland annat den norska kulturministern.

Nordiske Mediedager är Nordens största mediekonferens som varje år samlar runt 1800 deltagare från hela branschen. Nordicom kommer att delta med ett bokbord – som vi delar med medienorge - där all aktuell litteratur från Nordicom finns att bläddra igenom och klämma på, och för den som är extra intresserad finns det självklart möjlighet att ladda ner ett eget exemplar direkt från vår webb.

I år kommer även Jonas Ohlsson, medieforskare på Nordicom, att delta i en debatt tillsammans med bland annat den norska kulturministern, Linda Hofstad Helleland. Jonas Ohlsson kommer att presentera studien Kampen om reklamen, som släpptes för ett par veckor sedan. Tryckta exemplar av studien kommer också finnas på plats. Programpunkten heter ”Staten och medieeierna” och äger rum torsdag den 11 maj klockan 9.00 i Peer Gynt.  Så här presenterar Nordiske Mediedager sessionen på sin hemsida:

”Hvordan skal mediene finansieres? Hvilke konsekvenser har og får store medieaktører som Facebook og Google for mediebransjen? Hva lærte vi av Mediemangfoldsutvalgets arbeid, og hvordan ta det videre? Har staten penger nok til alle, eller må noen medier bort for at andre skal ha livets rett?

Disse spørsmålene blir en del av debatten når kulturminister Linda Hofstad Helleland møter finansdirektør i Egmont og styreleder i TV 2, Hans J. Carstensen, direktør for Tiniusstiftelsen, Kjersti Løken Stavrum, medieforsker i Nordicom Jonas Ohlsson og direktør for Amediastiftelsen, André Støylen. 

Det nordiske mediekunnskapssenteret Nordicom har undersøkt de politiske rammebetingelsene og strukturen på annonsemarkedet i Norden nå. Funnene blir presentert før debatten kjøres i gang.   

Debatten modereres av politisk redaktør i Dagens Næringsliv, Kjetil B. Alstadheim”. 

 

Här kan du läsa mer om Nordiska Mediedager och om årets program. 

Biljettförsäljningen håller öppet till och med imorgon tisdag den 9 maj, klockan 12.00. Stora delar av programmet kommer att streamas för de som inte själv kan närvara. Håll utkik på Nordiske Mediedagars hemsida eller sociala mediekanaler för mer information. 

Hoppas att vi ses där!

 

 

Tips!
Nordicom kommer att twittra live från konferensen via vårt twitterkonto @NordicomNOW, för den som inte har möjlighet att närvara men ändå vill följa med i vad som händer – följ oss där!

Om Nordiske Mediedager
Nordiske Mediedager är Nordens största årliga mediekonferens som varje år samlar runt 1800 deltagare från hela branschen. Konferensprogrammet speglar internationella medietrender, innovation och branschens framtidsvisioner, dessutom finns möjlighet att nätverka med centrala medieaktörer och träffa branschkollegor. Nordiske Mediedager är en icke-kommersiell stiftelse etablerd av NRK, TV 2, Bergens tidende, Dagens Näringsliv, Bergensavisen, Bergens kommun och Universitetet i Bergen.

På vårt bokbord hittar du ett ex av följande publikationer:
Kampen om reklamen, The Assault on Journalism, Citizens in a Mediated World, Svensk tidningsmarknad under 2000-talet, Gendering War and Peace Reporting, The Media and the Mundane, Blurring the Lines, Becoming A Journalist, MedieSverige 2016, Den svenska mediemarknaden 2016, Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2015, Journalism in Conflict and Post-Conflict Conditions, Teletext in Europe, Crossing Borders and Boundaries in Public Service Media, Utskrivna versioner av Nordicoms nyhetsbrev

 

---

MIA JONSSON LINDELL 

Dela