Om statistiken

Nordicoms statistik belyser medieutvecklingen i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Statistiken presenteras i tabeller och grafer i excel- eller pdf-format.

Den nordiskt jämförande statistiken samlas in direkt från olika källor samt via ett nordiskt nätverk och presenteras på engelska.

Den svenska mediestatistiken utarbetas av Nordicom-Sverige och är på svenska (enstaka översikter på engelska).

Aktualitet, kvalitet och relevans

Syftet med Nordicoms dokumentation av medieutvecklingen är att statistik om olika medier ska gå att hitta på ett ställe, och att informationen ska ha genomgått kvalitetsgranskning och relevansbedömning. Statistiken ska både ge en så aktuell bild av medielandskapet som möjligt och, i den mån det är möjligt, redovisa relevanta tidserier. Eventuella förändringar av insamlingsteknik eller metod för serien förtydligas i anmärkningar och noter.

Om aspekter

Statistiken belyser medierna ur ett antal aspekter:

  • Struktur – hur mediet är organiserat (kanaler, titlar, upplagor), hur och av vem det distribueras.

  • Företag/ägande/ekonomi – aktörer på olika marknader, branschens ekonomi, företagens ekonomi.

  • Innehåll – mediernas innehåll, genrer, typ av utgivning.

  • Tillgång – hur stor del av befolkningen som har tillgång till mediet, hur det når ut.

  • Användning – hur många som använder ett visst medium, vilka användarna är, olika användningsmönster.

Om källor och insamling

Insamling av data sker från en rad olika källor. Nordicom gör ofta egna bearbetningar och informationen sätts i relation till andra, liknande uppgifter. Uppgifterna till tabellerna samlas in från:

  • Offentlig statistik – från verk och myndigheter.

  • Branschstatistik – från enskilda företag och branschorgan.

  • Forskningsrapporter – till exempel från universitet, fristående institut eller statliga utredningar.

  • Egna insamlingar – bearbetning av basdata, till exempel upplageredovisningar, arkivbaser, årsrapporter och redovisningar.

  • Löpande omvärldsbevakning om vad som sker på medieområdet.

Mer information om nationella, nordiska och internationella statistikkällor finns här.

Dela