Mediebranschens utveckling i Sverige

Nyhet
 | 23 juni 2014
Myndigheten för radio och TVs årliga rapport Medieutveckling 2014 beskriver den svenska mediemarknaden med fokus på mediekonsumtion, branschstruktur och reglering.

Mediemarknaden är i förändring. Teknikutvecklingen påverkar hur vi konsumerar medier, vilket också förändrar villkoren för mediebranschens aktörer. Medieutveckling 2014 belyser olika aspekter av denna medieutveckling.

Medieprofessor Jesper Strömbäck skriver under rubriken "Den paradoxala medieutvecklingen" om ett medielandskap där tillgången till medier blir en allt viktigare demokratifråga. Det blir lättare att både välja och välja bort nyheter.

Jonas Ohlsson på Nordicom analyserar utvecklingen på den svenska mediemarknaden och hur förändrade publik- och annonsörsmönster ställer de etablerade medieföretagen inför stora utmaningar.

Rapporten behandlar vidare hur individualiseringen av mediekonsumtionen fortsätter att öka och hur innehållet blir en allt viktigare konkurrensfaktor för medieföretagen. Trots globaliseringen av tv-marknaden står sig dock de svenska tv-aktörerna fortsatt starka. Svenskägda kanaler svarade för över 80 procent av tittartiden år 2013.

Konkurrensen om publikens tid hårdnar samtidigt som det blir allt tydligare skillnader mellan de olika åldersgruppernas medieanvändning. Också de svenska hushållens utlägg för medier förändras. Idag överstiger kostnaderna för digitala medier kraftigt dem för tryckta medier. I topp ligger kostnader för mobiltelefoni och internet.

NORDICOM har till rapporten bidragit med statistik och information om ägande, branschstruktur och mediekonsumtion.

Eva Harrie

Områden :