Medier, varumärken och kriser
Vad vi vet om svenska myndigheters kommunikationsverksamheter
Med jämna mellanrum återuppstår den – debatten om myndigheternas kommunikationsverksamheter. Ibland är det enskilda kampanjer som står i fokus, andra gånger är det kommunikatörerna eller de grundläggande principerna.
Diskussionerna är ofta polemiska och många gånger kan det vara svårt att få en klar bild av inriktningarna, omfattningen och vad myndigheterna ifråga vill uppnå med sin kommunikation. Därmed är det också svårt att säga något om kommunikationsverksamhetens styrkor och svagheter, och vilka konsekvenser de har för myndigheter, andra aktörer och det demokratiska systemet i stort.
Medier, varumärken och kriser. Vad vi vet om svenska myndigheters kommunikationsverksamheter försöker råda bot på detta. I boken redogör Magnus Fredriksson och Josef Pallas för huvudresultaten från de senaste tio årens forskning på området. I tio kapitel redovisar de vad forskningen har att säga om svenska myndigheters kommunikationsverksamheter; hur verksamheterna ser ut, hur de har förändrats över tid, vad som driver dem och vilka konsekvenser de har för styrningen, organiseringen, ledningen av myndigheter och för relationerna mellan myndigheter och aktörer i och utanför det demokratiska systemet.
Magnus Fredriksson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap och redaktör vid Nordicom, Göteborgs universitet.
Josef Pallas är professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet
Boken publiceras i september 2025. Om du vill ha en avisering när boken är publicerad mejla josefine.bove@nordicom.gu.se
