Mediesverige 2019

Strukturen på den svenska medieutvecklingen växer fram i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2019 ges en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen.

MedieSverige 2019 bygger på ett rikt datamaterial från en rad olika källor. Rapporten riktar sig till studenter, lärare, forskare, journalister, beslutsfattare och alla andra som vill lära sig mer om utvecklingen på den svenska mediemarknaden.

Den första utgåvan av rapportserien MedieSverige utkom för över 30 år sedan. MedieSverige 2019 utgör den trettonde volymen i serien. Rapporten är skriven av Ulrika Facht och Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet.

 

Datan till diagrammen finns tillgänglig i ett samlat exceldokument 

 

Innehåll

Förord

Mediestrukturens förändringsmekanismer – ett växelspel mellan olika kraftfält
 

Teknik 
Bredbandets utbredning
Medelhastigheter per uppkopplingsfor
Tillgång till olika medietekniker

Mediepolitik
Presstöd
Övriga mediestöd
Radio- och tv-avgiften
En ny mediepolitik
Tillstånd: marksänd tv
Tillstånd: kommersiell radio

Publik
Hushållens medieutgifter
Tidningsprenumeration
Tidningsupplagor
Tidningsläsning
TV-tittande
Radiolyssnande
Webbradiolyssnande
Traditionella medier online
Sociala medier
Förtroende för medier

Reklam
Reklammarknadens utveckling
Reklam i olika plattformar
Reklam i nyhetsmedier
Reklam i dagstidningar
Digital reklam

Mediernas struktur
De största medieföretagen
De största tidningsföretagen
Regionalt dagstidningsägande
Journalistikens lokala närvaro
De största tv-företagen
De största radioföretagen
Innehållet i public service

Källor

Utgivare: 
Nordicom
Publicerad: 
2019-02
Sidantal: 
90
ISBN: 
978-91-88855-05-3
Språk: 
Svenska
Format: 
Tryckt, PDF
Serie: 
MedieSverige
150,00 kr
15,00 EUR