Nyheter

Här hittar du nyheter om nordisk medieforskning och medieutveckling
samt nyheter om Nordicoms verksamhet.

Person filming himself with a mobile phone camera
Ny publikation |

Nytt temanummer om influencerns position i medielandskapet

Sociala medier har i grunden förändrat hur vi kommunicerar, konsumerar och relaterar till varandra. I centrum för denna utveckling står influencers – opinionsbildare som driver samtal, formar trender och lyfter smala ämnen till bredare publik. I det senaste numret av Nordic Journal of Media Studies utforskas hur deras roll växer inom kultur, kommunikation och kommersiella sammanhang.
filmkamera filmar ett politiskt event
Ny publikation |

Nytt temanummer: Vad vi vet om medier och demokrati i Norden

Ett nytt temanummer av Nordicom Review samlar litteraturöversikter som syftar till att besvara frågan: Vad vet vi om medier, kommunikation, journalistik och demokrati i Norden?
Nordicom Review cover
Call for papers |

Call for papers: Visual Political Communication in the Nordic Region: Strategies, Narratives, and Challenges in a Digital Age

Franziska Marquart (Köpenhamns universitet) och Xénia Farkas (DIGSUM, Umeå universitet) bjuder in till ett temanummer av Nordicom Review. Numret kommer att utforska det föränderliga landskapet för visuell politisk kommunikation i de nordiska länderna.
Mediebarometern omslag och två bilder från inspelningen av seminariet
Mediebarometern |

Mediebarometern 2024: Läs rapporten och se seminariet 

År 2024 tittade nästan hela Sveriges befolkning på rörlig bild en genomsnittlig dag, medan sociala nätverkstjänster hade högre räckvidd än både radio och dagstidningar. Ta del av rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2024 här.
Man läser bok i soffan
Pressmeddelande |

Rekordnivåer för bokläsningen under 2024

Under 2024 läste eller lyssnade 66 procent av den svenska befolkningen på en bok minst någon gång i veckan. Det är den högsta noteringen under hela 2000-talet. Det visar 2024 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Samtidigt gick SVT play om Netflix i daglig räckvidd bland strömningstjänster för rörlig bild.
Omslag Mediebarometern 2024
Mediebarometern |

Strömmat, scrollat och läst – så konsumerade vi medier i Sverige 2024

Svenskarnas medievanor fortsätter att förändras – men vissa mönster består. Under 2024 tittade nästan hela befolkningen på rörlig bild en vanlig dag, och fler använde sociala nätverkstjänster jämfört med både radio och dagstidningar. Samtidigt fortsätter traditionella medier som tablå-tv, morgontidning och bilradio att spela en viktig roll i människors vardag. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2024.
Kvinna vid datorn
Pressmeddelande |

Kommersiell spårning utbredd på skandinaviska kommunwebbplatser

Skandinaver hör till världens mest övervakade medborgare – utan att veta om det. En ny forskningsstudie, som publiceras av Nordicom vid Göteborgs universitet, visar att kommunala webbplatser i Danmark, Norge och Sverige i stor utsträckning innehåller kommersiella tredjepartsspårare som samlar in känslig data för bland annat reklamändamål.
Omslag Mediebarometern 2024
Mediebarometern |

Välkommen till ett webbsänt seminarium om Mediebarometern 2024!  

Den 6 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2024 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medieanvändning.  
Tre bilder: person som lyssnar på podd, svenska kronor i en plånbok och omslaget till rapporten MedieSverige 2025
Ny publikation |

Digitalt är normalt – nya mediestöd och poddens roll i Sverige

Medielandskapet genomgår stora förändringar – nya mediestöd, omstruktureringar i tv-nätet och kommande tillståndsperioder för public service, kommersiell radio och marksänd tv sammanfaller med en alltmer digitaliserad publik och förändrade intäktsmodeller. Allt detta och mer analyseras i rapporten MedieSverige 2025.
Kvinna som läser bok, blå bakgrund och rosa text som lyder Mediebarometern 2024
Mediebarometern |

Save the date 6 maj: Webbsänt seminarium om Mediebarometern 2024

Den 6 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från Mediebarometern 2024 – den årliga undersökningen som belyser vilka medier svenskarna tog del av under en vanlig dag 2024.
Man med hörlurar som sitter med sin telefon och dator
Nyhet |

Här är Nordens största medie- och tidningsföretag 2023

Nordicom har publicerat två nya faktablad som kartlägger de största medie- och tidningsföretagen i Norden, rangordnade efter omsättning 2023. Spotify toppar listan över de största medieföretagen, medan Bonnier News toppar bland de största tidningsföretagen.
Man sitter i soffa med datorn
Nyhet |

Ny kartläggning: Hur använder nordbor medier och internet

Medieanvändning och digital konsumtion förändras snabbt i Norden. Nu finns en sammanställning av de viktigaste offentligt finansierade undersökningarna om medievanor och internetanvändning i regionen. Faktabladet belyser utmaningarna med att jämföra data mellan länder och listar även internationella studier som erbjuder jämförbar statistik.