Nyheter
Här hittar du nyheter om nordisk medieforskning och medieutveckling
samt nyheter om Nordicoms verksamhet.

Snäva mediebilder av den gröna omställningen i norr
Två bilder dominerar mediebevakningen av den så kallade gröna omställningen i norra Sverige: norr som en motor för grön industriell tillväxt – och norr som en lovande, men samtidigt problematisk, periferi. Kritiska röster får sällan utrymme i debatten. Det visar en ny studie publicerad av Nordicom vid Göteborgs universitet.
Ny bok om informationsekosystem och demokrati lanseras i november
En ny bok som undersöker globala informationsekosystem och deras inverkan på demokratin lanseras den 25 november 2025 av Free University of Brussels – SMIT (Studies in Media, Innovation & Technology Research Group) och Observatory on Information & Democracy. Boken ges ut av Nordicom.
Nordicom på Bokmässan 2025
Vilken roll spelar kommunikation i myndigheters vardag, och hur hittar podden sin plats i det snabbt föränderliga medielandskapet? Nordicom medverkar på Bokmässan i Göteborg med två programpunkter som belyser aktuella frågor om myndighetskommunikation och poddens roll i dagens medielandskap.
Digitalisering förändrar svenskarnas lyssnarvanor
Svenskarnas lyssnarvanor förändras i takt med digitaliseringen. Strömmad musik dominerar, podcasts växer snabbt och traditionell radio tappar mark. Det visar en ny rapport från Nordicom, som också lyfter fram tydliga generations- och geografi-skillnader i lyssningskulturen.
Ledig tjänst: Nordicom söker forskare
Nordicom söker en ny forskare till arbetet med att fördjupa kunskapen om mediernas roll och villkor i Sverige och Norden.
Allt du vill veta om poddar (och lite till)
Poddar är idag en självklar del av vårt medielandskap – både som underhållning, journalistik, marknadsföring och samtal. Men hur hamnade vi här, och vad säger poddarnas utveckling om vår samtid? Nordicom arrangerar tillsammans med Internetstiftelsen ett seminarium om podden som format, kanal och kulturfenomen!
Nytt temanummer om influencerns position i medielandskapet
Sociala medier har i grunden förändrat hur vi kommunicerar, konsumerar och relaterar till varandra. I centrum för denna utveckling står influencers – opinionsbildare som driver samtal, formar trender och lyfter smala ämnen till bredare publik. I det senaste numret av Nordic Journal of Media Studies utforskas hur deras roll växer inom kultur, kommunikation och kommersiella sammanhang.
Nytt temanummer: Vad vi vet om medier och demokrati i Norden
Ett nytt temanummer av Nordicom Review samlar litteraturöversikter som syftar till att besvara frågan: Vad vet vi om medier, kommunikation, journalistik och demokrati i Norden?
Call for papers: Visual Political Communication in the Nordic Region: Strategies, Narratives, and Challenges in a Digital Age
Franziska Marquart (Köpenhamns universitet) och Xénia Farkas (DIGSUM, Umeå universitet) bjuder in till ett temanummer av Nordicom Review. Numret kommer att utforska det föränderliga landskapet för visuell politisk kommunikation i de nordiska länderna.
Mediebarometern 2024: Läs rapporten och se seminariet
År 2024 tittade nästan hela Sveriges befolkning på rörlig bild en genomsnittlig dag, medan sociala nätverkstjänster hade högre räckvidd än både radio och dagstidningar. Ta del av rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2024 här.
Rekordnivåer för bokläsningen under 2024
Under 2024 läste eller lyssnade 66 procent av den svenska befolkningen på en bok minst någon gång i veckan. Det är den högsta noteringen under hela 2000-talet. Det visar 2024 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet. Samtidigt gick SVT play om Netflix i daglig räckvidd bland strömningstjänster för rörlig bild.