Ung tjej på en säng med en dator och mobiltelefon, samt bilder på artikelförfattarna Marju Himma-Kadakas och Raul Ferrer-Conill.
Foto: Scandinav Bildbyrå, Kaspar Roost och Karlstad University.

Både innehåll och format viktigt för unga nyhetsanvändare

| 1 september 2022
Att göra nyheter mer underhållande genom att utforma dem i samma stil som YouTube-videor kan bidra till att engagera ungdomar. Men om själva nyhetsämnet inte är relevant för den yngre publiken kan arbetet vara förgäves. Det visar en ny artikel publicerad i Nordicom Review.

Traditionella nyhetsmedier misslyckas ofta med att engagera en yngre publik, som i stället vänder sig till sociala medieplattformar. Att göra nyheter mer underhållande genom att producera dem i samma stil som YouTube-videor kan bidra till att engagera ungdomar, men att bara fokusera på formatet utan att tänka på innehållet lönar sig sällan. Det visar en ny artikel publicerad i Nordicom Review, där unga nyhetskonsumenter i Estland har undersökts.

– Nyhetsorganisationer borde tänka om när det gäller vad nyheter egentligen är för den yngre generationen, och hur de kan presenteras för att väcka ungdomars uppmärksamhet, säger Marju Himma-Kadakas, forskare vid Karlstads universitet och en av artikelförfattarna.

– Den enkla regeln är att lyssna på publiken – i det här fallet ungdomarna – och rapportera om ämnen som intresserar dem, till exempel klimatförändringarna eller psykisk hälsa. Om innehållet är relevant kommer formatet i andra hand – men formatet kan bidra till att innehållet uppmärksammas.

Hög kvalitet, kort och relevant

Enligt studien tycker unga i Estland att det är givande att engagera sig i nyhetsinnehåll så länge som videon är kort och av hög kvalitet och så länge som innehållet är relevant.

– Ungdomar är positiva till nyheter som utformas i samma stil som YouTube-videor, eftersom det är ett format som hjälper dem att förstå nyhetsinnehållet och att engagera sig i det på ett känslomässigt plan, säger Himma-Kadakas.

– Tips till nyhetsorganisationer: Gör nyheterna attraktiva för den yngre publiken, men gör det tillsammans med ungdomarna, så att det inte riskerar att bli ”cringe” som när 40-åringar försöker göra något ”coolt” för ungdomar.

Himma-Kadakas understryker också vikten av att prioritera videokvaliteten för att lyckas med att engagera den yngre publiken.

– Uppfattningen att innehåll för sociala medier är något som nyhetsorganisationer kan producera billigt håller inte. Ungdomar är väl medvetna om vad produktionskvalitet är. Innehållsskapare på YouTube och influencers på andra plattformar producerar innehåll med hög teknisk kvalitet, och ungdomar är ofta innehållsskapare själva. Att hålla nere på kostnaderna, vilket leder till låg kvalitet, är alltså inte ett alternativ.

Artikeln “Is news engagement worthwhile? Studying young audiences’ engagement with YouTuber-like news content” av Marju Himma-Kadakas och Raul Ferrer-Conill finns fritt tillgänglig för nedladdning på Sciendo.

Mer om ungdomars nyhetskonsumtion

Seminarium från Sveriges radio

I maj 2022 höll Sveriges radio ett seminarium om huruvida medierna är till för 2020-talets nya väljare, och vad nyhetsorganisationer borde göra för att nå en yngre publik.

Julia Romell