Mediebarometern är en årlig oberoende undersökning som belyser hur den svenska befolkningen tar del av medier på traditionella och digitala plattformar en vanlig dag. Undersökningen har genomförts sedan 1979, vilket gör det till den äldsta i sitt slag i världen. Resultaten från Mediebarometern är ett viktigt kunskapsunderlag för utformningen av den svenska mediepolitiken.
- Undersökningen innehåller frågor om vilka medier du tog del av och hade tillgång till under gårdagen och hur mycket tid du la på olika medier under en vanlig dag. Genom att svara på undersökningen är man med och bidrar till att vi kan följa och förstå den svenska medieutvecklingen över tid, säger Elisabeth Falk, utredare på Nordicom.
Har du blivit inbjuden att delta?
Om du under året får brev från oss innebär det att du blivit slumpmässigt utvald utifrån det svenska folkbokföringsregistret att delta i Mediebarometern. Om du blivit inbjuden till Mediebarometern 2025 deltar du genom att klicka här och fylla i den svarskod som finns i brevet, eller skanna QR-koden som finns i brevet med din mobil eller surfplatta för att komma direkt till din enkät. Det går också bra att delta genom att ringa till undersökningsföretaget Indikator. Mer information finns i inbjudningsbrevet.
Om du har frågor om undersökningen eller om ditt deltagande är du välkommen att kontakta Indikator via e-post till info@indikator.org eller på telefon: 031-730 31 40, vardagar kl. 09.00-15.00.
Läs mer om Mediebarometern och ladda ner föregående års rapporter.
Läs mer om att delta i Mediebarometerundersökningen.