Kvinna vid datorn
Pressmeddelande  | 28 april 2025

Kommersiell spårning utbredd på skandinaviska kommunwebbplatser

Skandinaver hör till världens mest övervakade medborgare – utan att veta om det. En ny forskningsstudie, som publiceras av Nordicom vid Göteborgs universitet, visar att kommunala webbplatser i Danmark, Norge och Sverige i stor utsträckning innehåller kommersiella tredjepartsspårare som samlar in känslig data för bland annat reklamändamål.
Tre bilder: person som lyssnar på podd, svenska kronor i en plånbok och omslaget till rapporten MedieSverige 2025
Ny publikation  | 25 mars 2025

Digitalt är normalt – nya mediestöd och poddens roll i Sverige

Medielandskapet genomgår stora förändringar – nya mediestöd, omstruktureringar i tv-nätet och kommande tillståndsperioder för public service, kommersiell radio och marksänd tv sammanfaller med en alltmer digitaliserad publik och förändrade intäktsmodeller. Allt detta och mer analyseras i rapporten MedieSverige 2025.
Man med hörlurar som sitter med sin telefon och dator
Nyhet  | 26 februari 2025

Här är Nordens största medie- och tidningsföretag 2023

Nordicom har publicerat två nya faktablad som kartlägger de största medie- och tidningsföretagen i Norden, rangordnade efter omsättning 2023. Spotify toppar listan över de största medieföretagen, medan Bonnier News toppar bland de största tidningsföretagen.

Nordens tio största tidningsföretag efter omsättning (2023)

Nordens 25 största medieföretag efter omsättning (2023)

Man sitter i soffa med datorn
Nyhet  | 18 februari 2025

Ny kartläggning: Hur använder nordbor medier och internet

Medieanvändning och digital konsumtion förändras snabbt i Norden. Nu finns en sammanställning av de viktigaste offentligt finansierade undersökningarna om medievanor och internetanvändning i regionen. Faktabladet belyser utmaningarna med att jämföra data mellan länder och listar även internationella studier som erbjuder jämförbar statistik.

Undersökningar av medieanvändning i Norden