Publikationer från Nordicom

PUBLIKATIONER | 15 jun 2017

Ny studie kartlägger svenskt medieutbud

Tillsammans med Myndigheten för press, radio och tv publicerar Nordicom rapporten Medieutveckling 2017 – Medieutbud. Studien är ett nytt sätt att studera svenskt medieutbud, med fokus på nyhets- och faktainnehåll i medierna över tid. 

PUBLIKATOINER | 14 jun 2017

Being Old in the Age of Mediatization

Nordicom Review special issue A new special issue of Nordicom Review is out. This special issue examines media dynamics in the lives of older people and how these dynamics influence the perceptions of old age, ageing and older people.

 

PUBLIKATIONER | 12 jun 2017

Cultural Journalism in the Nordic Countries

The role of cultural journalism has been important in the debates about freedom of expression, societal debate, and for journalistic autonomy and specialisation within media organisations. This new book, published by Nordicom, contributes to an emerging international research agenda on cultural journalism. 

NYHET | 15 maj 2017

Hur borde forskningsresultaten spridas mera effektivt?

Fyra nordiska medieprofessorer svarar på frågan "Hur borde forskningsresultaten spridas mera effektivt?" inför lanseringen av årets första nummer av Nordicom-Information, som handlar om relationen mellan akademi och mediebransch.

 

NYHET | 3 maj 2017

Förhandspublicering: #Sipilägate and the break-up of the political bromance

 Idag, på internationella pressfrihetsdagen, förhandspublicerar Nordicom artikeln #Sipilägate and the break-up of the political bromance – Crisis in the relationship between Finnish media and politicians.

PUBLIKATIONER | 26 apr 2017

Globala teknikföretag står för hela den digitala annonstillväxten i Norden

 Igår presenterade Nordicom Kampen om reklamen, en unik studie som undersöker hur konkurrensen från globala digitala reklamplattformar påverkar möjligheten att finansiera nyhetsjournalistik i Norden.

NYHETSBREV | 7 apr 2017

Nytt nummer av Medietrender i Norden

Effekterna av den digitala utvecklingen löper som en tråd genom årets första nordiska nyhetsbrev. Studier visar hur nya medievanor och förändringar på reklammarknaden utmanar medierna – och finanseringen av samhällsviktig journalistik.

PUBLIKATIONER | 5 apr 2017

Coming publication: The Assault on Journalism

This coming publication - The Assault on Journalism. Building Knowledge to Protect Freedom of Expression - aims to highlight and fuel research about journalist safety, encourage worldwide participation and inspire new research initiatives. It will be launched at the World Press Freedom Day main event in Jakarta on May 3.

PUBLIKATIONER | 3 apr 2017

Boksläpp: Citizens in a Mediated World

Nordicom släpper nytt! Boken Citizens in a Mediated World diskuterar bland annat innebörden av ett modernt medborgarskap i vår nya globaliserade digitala mediekultur och hur medie- och informationskunnighet (MIK) kan bidra till att verka för barn och ungas rättigheter.

PUBLIKATIONER | 21 mar 2017

Ny studie: Kampen om reklamen

På världens reklammarknader pågår just nu stora förändringar. Reklamen digitaliseras i en våldsam hastighet och fler annonsörer väljer att annonsera online istället för i traditionella medier. Under våren släpper Nordicom en unik studie som undersöker hur konkurrensen från globala digitala reklamplattformar, så som till exempel Facebook och Google, påverkar medierna och journalistiken i de nordiska länderna. 

Sidor

Dela

Prenumerera på Publikationer från Nordicom