Publikationer från Nordicom

NYHET | 15 maj 2017

Hur borde forskningsresultaten spridas mera effektivt?

Fyra nordiska medieprofessorer svarar på frågan "Hur borde forskningsresultaten spridas mera effektivt?" inför lanseringen av årets första nummer av Nordicom-Information, som handlar om relationen mellan akademi och mediebransch.

 

NYHET | 3 maj 2017

Förhandspublicering: #Sipilägate and the break-up of the political bromance

 Idag, på internationella pressfrihetsdagen, förhandspublicerar Nordicom artikeln #Sipilägate and the break-up of the political bromance – Crisis in the relationship between Finnish media and politicians.

PUBLIKATIONER | 26 apr 2017

Globala teknikföretag står för hela den digitala annonstillväxten i Norden

 Igår presenterade Nordicom Kampen om reklamen, en unik studie som undersöker hur konkurrensen från globala digitala reklamplattformar påverkar möjligheten att finansiera nyhetsjournalistik i Norden.

NYHETSBREV | 7 apr 2017

Nytt nummer av Medietrender i Norden

Effekterna av den digitala utvecklingen löper som en tråd genom årets första nordiska nyhetsbrev. Studier visar hur nya medievanor och förändringar på reklammarknaden utmanar medierna – och finanseringen av samhällsviktig journalistik.

PUBLIKATIONER | 5 apr 2017

Coming publication: The Assault on Journalism

This coming publication - The Assault on Journalism. Building Knowledge to Protect Freedom of Expression - aims to highlight and fuel research about journalist safety, encourage worldwide participation and inspire new research initiatives. It will be launched at the World Press Freedom Day main event in Jakarta on May 3.

PUBLIKATIONER | 3 apr 2017

Boksläpp: Citizens in a Mediated World

Nordicom släpper nytt! Boken Citizens in a Mediated World diskuterar bland annat innebörden av ett modernt medborgarskap i vår nya globaliserade digitala mediekultur och hur medie- och informationskunnighet (MIK) kan bidra till att verka för barn och ungas rättigheter.

PUBLIKATIONER | 21 mar 2017

Ny studie: Kampen om reklamen

På världens reklammarknader pågår just nu stora förändringar. Reklamen digitaliseras i en våldsam hastighet och fler annonsörer väljer att annonsera online istället för i traditionella medier. Under våren släpper Nordicom en unik studie som undersöker hur konkurrensen från globala digitala reklamplattformar, så som till exempel Facebook och Google, påverkar medierna och journalistiken i de nordiska länderna. 

PUBLIKATIONER | 15 mar 2017

Svensk tidningsmarknad under 2000-talet

En tidningsmarknad med färre men större ägare, förändrade konkurrensförhållanden och sjunkande intäkter. Strukturomvandlingen på den svenska tidningsmarknaden har under 2000-talet varit omfattande och inneburit stora förändringar. Detta visar en rapport från Nordicom.

NYHETSBREV | 10 mar 2017

New issue 1/2017

The March issue of our newsletter European Media Policy, which provides an update on policy developments at the European level, has been published. You can read it here.

Sidor

Dela

Prenumerera på Publikationer från Nordicom