Text

NYHET | 21 maj 2018

Avisåret 2017: Svagt uppåt för norska tidningsupplagor

För första gången på nästan 20 år ökade den norska tidningsupplagan under 2017. Bakom utvecklingen ligger
en ökande digital försäljning. Det framkommer i rapporten Avisåret 2017, skriven av medieforskaren Sigurd Høst.

PUBLIKATIONER | 21 mar 2018

Newspaper trends in the Nordic countries

A new publication from Nordicom examines the newspaper trends in Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden. Unique data time series, starting in the year 2000, present the Nordic newspaper landscape, the economy of the newspaper markets, and reading trends.

NYHET | 31 jan 2018

Danskernes forbrug på medier ændrer sig fortsat

Ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen viser, at danske husstande i 2016 brugte langt flere penge på medier, der ses og lyttes til. Til gengæld er forbruget på aviser, magasiner og bøger næsten halveret på ti år.

NYHET | 15 nov 2017

De flittigste danske læsere bliver færre

Læselysten blandt danskerne er under forandring, og brugen af digitale medier som for eksempel lydbøger er i fremgang. Det viser nye tal i årsrapporten fra den danske kulturministers Bog- og Litteraturpanel.

NYHET | 9 nov 2017

Svenska barn och ungdomars kulturvanor

Myndigheten för Kulturanalys har undersökt svenska barn och ungas kulturvanor på fritiden. Den vanligaste medierelaterade aktiviteten är att titta på kortfilm/videoklipp online, vilket en majoritet av barn och unga gör varje dag.

NYHET | 29 sep 2017

Undersøgelse af danske børns læsevaner

Danske børn læser mindre i fritiden, og især pigerne har ændret deres læsevaner. Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af danske børns læsevaner, medievaner og biblioteksbrug.

NYHET | 31 aug 2017

Report maps business models of Nordic local and city newspapers

A report published by the Communication Research Centre CRC at the University of Helsinki explores the business models of local and city newspapers in Scandinavia. The report, written in Finnish, is based on a description and comparison of cases in Sweden, Norway and Denmark.

NYHET | 26 jun 2017

Norska aviser tappar en miljard i annonsintäkter

Under förra året förlorade den norska dagspressen över en miljard annonskronor. För första gången minskade även de digitala annonsintäkterna. Det framgår av Medietilsynets årliga rapport om tidningshusens ekonomi 2016.

NYHET | 21 jun 2017

Digitala abonnemang ökar i Norge

Allt fler norska tidningar tar betalt för sina nyheter på nätet. Samtidigt ökar antalet digitala prenumerationer, vilket har bromsat upplageraset för den norska tidningsbranschen. Det visar Sigurd Høst i årsrapporten ”Avisåret 2016”.

NYHET | 4 apr 2017

Annonsepotensialet for digitale lokalaviser med brukerbetaling

Norske lokalaviser har styrket mulighetene til å få annonseinntekter fra nettet etter at de innførte brukerbetaling. Det kommer frem i en rapport som Handelshøyskolen BI har laget.

Sidor

Dela

Prenumerera på Text