Kategori: Publikationer från Nordicom

Kommunikation i statens tjänst – vad säger forskningen?
Debatten om myndigheternas kommunikation blossar upp med jämna mellanrum – det kan handla om kampanjer, kostnader eller antalet kommunikatörer i verksamheterna. I en ny bok ger två forskare en samlad bild av svenska myndigheternas kommunikationsverksamheter. Boken avslutas med en sammanställning av de viktigaste lärdomarna i sju punkter.
Ny bok om informationsekosystem och demokrati lanseras i november
En ny bok som undersöker globala informationsekosystem och deras inverkan på demokratin lanseras den 25 november 2025 av Free University of Brussels – SMIT (Studies in Media, Innovation & Technology Research Group) och Observatory on Information & Democracy. Boken ges ut av Nordicom.
Digitalisering förändrar svenskarnas lyssnarvanor
Svenskarnas lyssnarvanor förändras i takt med digitaliseringen. Strömmad musik dominerar, podcasts växer snabbt och traditionell radio tappar mark. Det visar en ny rapport från Nordicom, som också lyfter fram tydliga generations- och geografi-skillnader i lyssningskulturen.
Mediebarometern 2024: Läs rapporten och se seminariet
År 2024 tittade nästan hela Sveriges befolkning på rörlig bild en genomsnittlig dag, medan sociala nätverkstjänster hade högre räckvidd än både radio och dagstidningar. Ta del av rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2024 här.
Strömmat, scrollat och läst – så konsumerade vi medier i Sverige 2024
Svenskarnas medievanor fortsätter att förändras – men vissa mönster består. Under 2024 tittade nästan hela befolkningen på rörlig bild en vanlig dag, och fler använde sociala nätverkstjänster jämfört med både radio och dagstidningar. Samtidigt fortsätter traditionella medier som tablå-tv, morgontidning och bilradio att spela en viktig roll i människors vardag. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2024.
Digitalt är normalt – nya mediestöd och poddens roll i Sverige
Medielandskapet genomgår stora förändringar – nya mediestöd, omstruktureringar i tv-nätet och kommande tillståndsperioder för public service, kommersiell radio och marksänd tv sammanfaller med en alltmer digitaliserad publik och förändrade intäktsmodeller. Allt detta och mer analyseras i rapporten MedieSverige 2025.
Save the date 6 maj: Webbsänt seminarium om Mediebarometern 2024
Den 6 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från Mediebarometern 2024 – den årliga undersökningen som belyser vilka medier svenskarna tog del av under en vanlig dag 2024.
Ny kartläggning: Hur använder nordbor medier och internet
Medieanvändning och digital konsumtion förändras snabbt i Norden. Nu finns en sammanställning av de viktigaste offentligt finansierade undersökningarna om medievanor och internetanvändning i regionen. Faktabladet belyser utmaningarna med att jämföra data mellan länder och listar även internationella studier som erbjuder jämförbar statistik.
Morgontidningens prenumeranter i fokus i ny rapport
I en ny rapport från Nordicom kartläggs vilka grupper i Sverige som har tillgång till digitala morgontidningar, dessutom identifieras betydande skillnader utifrån socioekonomiska och demografiska faktorer.