Kategori: Publikationer från Nordicom

Omslaget till Mediebarometern 2022 och bilder på seminariets presentatörer.
Mediebarometern | 16 maj 2023

Mediebarometern 2022: Läs rapporten och se seminariet

Mediebarometern 2022 visar att den svenska befolkningens användning av medier under förra året låg kvar på samma rekordhöga nivåer som under pandemiåren 2020 och 2021. Här kan du läsa rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2022.
Omslaget till Mediebarometern 2022.
Mediebarometern | 16 maj 2023

Strömmad tv, sociala medier och prenumererad dagstidning – så använde svenskarna medier 2022

Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag under 2022 – strömmad tv var mest populärt. Halva befolkningen hade prenumererad dagstidning och Instagram var den mest använda sociala nätverkstjänsten – förutom bland de äldre. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2022.
Man med hörlurar som står framför en dator och håller i en telefon.
Pressmeddelande | 16 maj 2023

Medieanvändningen rekordhög under 2022

Efter två år av pandemi följde ett 2022 präglat av krig och ekonomisk kris – men också av en valrörelse och flera stora idrottsmästerskap. Allt detta innebar att den svenska befolkningens användning av medier låg kvar på rekordhöga nivåer också under fjolåret. Det gällde inte minst användningen av professionella nyhetsmedier. Det visar 2022 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet.
Omslag till Mediebarometern 2022.
Mediebarometern | 03 maj 2023

Välkommen att anmäla dig till seminariet om Mediebarometern 2022

Den 16 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2022 års Mediebarometer, den största årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.
Omslag till Mediebarometern 2022.
Mediebarometern | 28 mar 2023

Save the date 16/5: Seminarium om resultaten från Mediebarometern 2022

Tisdag den 16 maj presenterar Nordicom resultaten från 2022 års Mediebarometer. Mediebarometern är en årligt återkommande undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor.
En familj sitter i soffan framför tv:n.
Ny publikation | 15 mar 2023

Ökad digitalisering och ägarkoncentration i det svenska medielandskapet

Traditionella medier minskar i popularitet, minskade annonsintäkter kan påverka medborgarnas tillgång till lokala nyheter, och ägandet på dagstidningsmarknaden har koncentrerats till ett fåtal regionala tidningsmonopol. Rapporten MedieSverige 2023 ger en aktuell och bred översikt av dagens svenska medielandskap.
Europaparlamentet i Strasbourg i Frankrike fotograferat underifrån.
Call for papers | 01 mar 2023

Call for papers: Medieägande och mediereglering i Europa

Call for papers till ett nytt temanummer av Nordicom Review. Läs mer på engelska.
De nordiska flaggorna.
Ny publikation | 31 jan 2023

Nytt faktablad: Nordens tio största tidningsföretag 2021

Mätt i omsättning under 2021 kommer Nordens fyra största tidningsföretag från fyra länder. Den enskilt största aktören är det svenska medieföretaget Bonniers nyhetsmediedivision: Bonnier News. Ett nytt faktablad från Nordicom presenterar listan över Nordens tio största tidningsföretag 2021.
Kvinna som håller upp en skylt med texten "#metoo".
Call for papers | 27 jan 2023

Kön och medier: Ett nordiskt perspektiv

Nytt Call for papers till Nordic Journal of Media Studies. Läs mer på engelska.
Närbild på två par händer som håller i telefoner.
Ny publikation | 26 jan 2023

Telenor och Spotify i topp på listan över Nordens 25 största medieföretag 2021

I Nordicoms senaste faktablad presenteras listan över de 25 största medieföretagen i Norden. Listan omfattar en stor variation av verksamheter sett till geografisk lokalisering, ålder och ägarstruktur, liksom verksamhetsinriktning och lönsamhetsnivåer.