Sök böcker och rapporter

Här kan du fritt ladda ner och läsa Nordicoms böcker och rapporter. Flera av våra böcker kan också köpas i tryckt format.
Antologi | 2023

Public Service Media's Contribution to Society: RIPE@2021

Manuel Puppis, Christopher Ali (red.)

Public Service Media (PSM) across Europe and beyond are increasingly under pressure, with both their role in a digital environment and their funding widely scrutinised. As a result, PSM organisations are constantly in a defensive position. Following attempts to demonstrate their “public value”, discussion is now turning towards PSM’s “contribution to society”, a concept pushed by the European Broadcasting Union. Yet, to be meaningful for society and to influence PSM organisations, the concept must be more than just an instrument of legitimacy management.

Rapport | 2023

Mediebarometern 2022

Jonas Ohlsson (red.)

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2022 års undersökning bygger på svar från omkring 6 600 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Antologi | 2023

Everyday Life in the Culture of Surveillance

Lars Samuelsson, Coppélie Cocq, Stefan Gelfgren, Jesper Enbom (red.)

Over the recent decades, the possibilities to surveil people have increased and been refined with the ongoing digital transformation of society. Surveillance can now go in any direction, and various forms of online surveillance saturate most people’s lives, which are increasingly lived in digital environments.

Rapport | 2023

MedieSverige 2023

Ulrika Facht

Det svenska medielandskapet utvecklas i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2023 får läsaren en bred och aktuell översikt över det svenska medielandskapet. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen.

Rapport | 2023

Nordic News Media in Global Competition: The Conditions for News Journalism in the Digital Platform Economy

Tobias Lindberg

Nordic News Media in Global Competition describes how the Nordic media markets developed between 2016 and 2021. The greatest interest is devoted to the areas where global platforms such as Apple, Facebook, and Google set the framework for the Nordic media companies and their conditions for conducting news journalism.

Antologi | 2023

Communicating a Pandemic: Crisis Management and Covid-19 in the Nordic Countries

Bengt Johansson, Øyvind Ihlen, Jenny Lindholm, Mark Blach-Ørsten (red.)

This edited volume compares experiences of how the Covid-19 pandemic was communicated in the Nordic countries – Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. The Nordic countries are often discussed in terms of similarities concerning an extensive welfare system, economic policies, media systems, and high levels of trust in societal actors. However, in the wake of a global pandemic, the countries’ coping strategies varied, creating certain question marks on the existence of a “Nordic model”. 

Rapport | 2022

Mediebarometern 2021: Tema bokläsning

Karin Hellingwerf

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2021 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år. 

Rapport | 2022

Nordiska nyhetsmedier i global konkurrens: Nyhetsjournalistikens villkor i den digitala plattformsekonomin

Tobias Lindberg

Nordiska nyhetsmedier i global konkurrens beskriver hur de nordiska mediemarknaderna utvecklats mellan 2016 och 2021. Störst intresse ägnas de områden där globala plattformar som Apple, Facebook och Google sätter ramarna för Nordens mediebolag och deras förutsättningar att bedriva nyhetsjournalistik. 

Antologi | 2022

Public service: En svensk kunskapsöversikt

Johannes Bjerling (red.)

Syftet med Public service: En svensk kunskapsöversikt är att på ett lättillgängligt sätt presentera vad empirisk forskning har kommit fram till i centrala frågor gällande public service. Kapitelförfattarna är verksamma vid svenska universitet och högskolor, och merparten av de resultat och slutsatser som presenteras bygger på genomgångar av tidigare publicerad forskning. I samtliga kapitel är det public services nyhetsjournalistik som fokuseras.

Rapport | 2022

Mediebarometern 2021

Jonas Ohlsson (red.)

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2021 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Antologi | 2022

Success and Failure in News Media Performance: Comparative Analysis in The Media for Democracy Monitor 2021

Josef Trappel, Tales Tomaz (red.)

The Media for Democracy Monitor (MDM) assesses the performance of leading news media in mature democracies with regard to three core dimensions of democracy: freedom, equality, and control. In this book, the most salient results from the MDM were selected to undergo cross-country and longitudinal comparison, searching for patterns and tendencies across countries, with a particular focus on the influence of digitalisation.

Monografi | 2021

Wizards of the Web: An Outsider's Journey Into Tech Culture, Programming, and Mathemagics

Jakob Svensson

While algorithms and automated systems themselves are often a topic of controversy and debate, this book is about the people behind them; it is an account of the cultures, values, and imaginations that guide programmers in their work designing and engineering software and digital technology.

Antologi | 2021

The Media for Democracy Monitor 2021: How Leading News Media Survive Digital Transformation (Vol. 1)

Josef Trappel, Tales Tomaz (red.)

In a two-volume edition, The Media for Democracy Monitor 2021 delivers a panorama of the news media’s performance regarding freedom, equality and control across 18 countries worldwide.

Antologi | 2021

The Media for Democracy Monitor 2021: How Leading News Media Survive Digital Transformation (Vol. 2)

Josef Trappel, Tales Tomaz (red.)

In a two-volume edition, The Media for Democracy Monitor 2021 delivers a panorama of the news media’s performance regarding freedom, equality and control across 18 countries worldwide.

Rapport | 2021

Mediebarometern 2020

Jonas Ohlsson (red.)

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2020 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Rapport | 2021

Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna

Jonas Ohlsson, Mark Blach-Ørsten & Ida Willig (red.)

I den här rapporten görs en bred belysning av konsekvenserna av Coronapandemin för de nordiska nyhetsmedierna. Studien fokuserar på följande aspekter: reklammarknadens utveckling, publikmarknadens utveckling, politiska stödinsatser samt, avslutningsvis, de övergripande strukturella och ekonomiska konsekvenserna för de nordiska nyhetsmediemarknaderna av pandemin. Redaktörer: Jonas Ohlsson, Mark Blach-Ørsten & Ida Willig

Rapport | 2021

MedieSverige 2021

Ulrika Facht, Jonas Ohlsson

I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen.

Rapport | 2021

Mediebarometern 2019: Tema generationer

Catharina Bucht

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Resultaten i 2019 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 79 år. I Mediebarometern 2019: Tema generationer analyseras medieanvändningen i olika åldersgrupper. 

Antologi | 2021

Power, Communication, and Politics in the Nordic Countries

Eli Skogerbø, Øyvind Ihlen, Nete Nørgaard Kristensen, Lars Nord (red.)

The “Nordic model” and Nordic media systems are under pressure as the conditions for political communication change – not least due to weakened political parties and the widespread use of digital communication media.

In this anthology, the similarities and differences in political communication across the Nordic countries are studied.

Monografi | 2020

Silicon Valley och makten över medierna

Carl-Gustav Lindén

Mot bakgrund av ett omfattande intervjumaterial, där såväl representanter för teknikföretagen som forskare och journalister kommer till tals, tecknar Carl-Gustav Lindén en bild där läget för journalistiken är kritiskt men inte hopplöst.

Boken vänder sig till beslutsfattare, forskare och studenter, men också företrädare för branschen självt.