Kategori: Sverige

Mediebarometern 2022: Läs rapporten och se seminariet
Mediebarometern 2022 visar att den svenska befolkningens användning av medier under förra året låg kvar på samma rekordhöga nivåer som under pandemiåren 2020 och 2021. Här kan du läsa rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2022.
Strömmad tv, sociala medier och prenumererad dagstidning – så använde svenskarna medier 2022
Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag under 2022 – strömmad tv var mest populärt. Halva befolkningen hade prenumererad dagstidning och Instagram var den mest använda sociala nätverkstjänsten – förutom bland de äldre. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2022.
Medieanvändningen rekordhög under 2022
Efter två år av pandemi följde ett 2022 präglat av krig och ekonomisk kris – men också av en valrörelse och flera stora idrottsmästerskap. Allt detta innebar att den svenska befolkningens användning av medier låg kvar på rekordhöga nivåer också under fjolåret. Det gällde inte minst användningen av professionella nyhetsmedier. Det visar 2022 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet.
Välkommen att anmäla dig till seminariet om Mediebarometern 2022
Den 16 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2022 års Mediebarometer, den största årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.
Save the date 16/5: Seminarium om resultaten från Mediebarometern 2022
Tisdag den 16 maj presenterar Nordicom resultaten från 2022 års Mediebarometer. Mediebarometern är en årligt återkommande undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor.
Ökad digitalisering och ägarkoncentration i det svenska medielandskapet
Traditionella medier minskar i popularitet, minskade annonsintäkter kan påverka medborgarnas tillgång till lokala nyheter, och ägandet på dagstidningsmarknaden har koncentrerats till ett fåtal regionala tidningsmonopol. Rapporten MedieSverige 2023 ger en aktuell och bred översikt av dagens svenska medielandskap.
Bokvanor i ett förändrat medielandskap
I Mediebarometerrapporten 2021 tema: bokläsning undersöks hur samhällets digitalisering påverkat svenska befolkningens bokvanor och om det finns likheter och skillnader mellan olika befolkningsgrupper. Här undersöks också hur bokläsningen påverkades under coronapandemin samt bokens ställning i förhållande till andra medieformer.
Presstöd återkommande fråga i statliga utredningar
Stöd till dagstidningar, public service och reklam är ämnen som ofta förekommer i regeringens offentliga utredningar på medieområdet. Det visar Nordicoms sammanställning över medieutredningar. Sammanställningen sträcker sig över hundra år och uppdateras årligen.
Dagspressens intäkter ökar
Den svenska dagspressens intäkter ökade under 2021 och lönsamheten förbättrades. Det visar rapporten Medieekonomi 2022 som Nordicom skrivit på uppdrag av Myndigheten för press, radio och tv. Det ekonomiskt starka året kan förklaras av ökade reklamintäkter, stabila läsarintäkter och sänkta kostnader.