Kategori: Sverige

Tidningshög.
Ny publikation | 25 okt 2023

Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning

Medieåret 2022 kom att präglas av ett stort medie- och nyhetsintresse hos allmänheten för att ta del av information om den fortsatta coronapandemin, Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina och höstens allmänna val. Under slutet av året och inledningen av 2023 påverkades medieföretagen också av stigande kostnader, fallande reklamintäkter och en vikande konjunktur. Det visar rapporten Medieekonomi 2023.
Tobias Lindberg vid Nordicom presenterar Mediebarometern 2022
Nyhet | 18 sep 2023

Ledig tjänst: Nordicom söker utredare

Nordicom söker en ny utredare till arbetet med att fördjupa kunskapen om mediernas utveckling i Sverige och Norden. Det är ett arbete som också inkluderar Mediebarometern, den största oberoende undersökningen av medieanvändningen i den svenska befolkningen.
Omslaget till Mediebarometern 2022 och bilder på seminariets presentatörer.
Mediebarometern | 16 maj 2023

Mediebarometern 2022: Läs rapporten och se seminariet

Mediebarometern 2022 visar att den svenska befolkningens användning av medier under förra året låg kvar på samma rekordhöga nivåer som under pandemiåren 2020 och 2021. Här kan du läsa rapporten och se seminariet om Mediebarometern 2022.
Omslaget till Mediebarometern 2022.
Mediebarometern | 16 maj 2023

Strömmad tv, sociala medier och prenumererad dagstidning – så använde svenskarna medier 2022

Nio av tio svenskar tittade på rörlig bild en vanlig dag under 2022 – strömmad tv var mest populärt. Halva befolkningen hade prenumererad dagstidning och Instagram var den mest använda sociala nätverkstjänsten – förutom bland de äldre. Läs sammanfattningen av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2022.
Man med hörlurar som står framför en dator och håller i en telefon.
Pressmeddelande | 16 maj 2023

Medieanvändningen rekordhög under 2022

Efter två år av pandemi följde ett 2022 präglat av krig och ekonomisk kris – men också av en valrörelse och flera stora idrottsmästerskap. Allt detta innebar att den svenska befolkningens användning av medier låg kvar på rekordhöga nivåer också under fjolåret. Det gällde inte minst användningen av professionella nyhetsmedier. Det visar 2022 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet.
Omslag till Mediebarometern 2022.
Mediebarometern | 03 maj 2023

Välkommen att anmäla dig till seminariet om Mediebarometern 2022

Den 16 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2022 års Mediebarometer, den största årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.
Omslag till Mediebarometern 2022.
Mediebarometern | 28 mar 2023

Save the date 16/5: Seminarium om resultaten från Mediebarometern 2022

Tisdag den 16 maj presenterar Nordicom resultaten från 2022 års Mediebarometer. Mediebarometern är en årligt återkommande undersökning där ett slumpmässigt urval av den svenska befolkningen svarar på frågor om sina medievanor.
En familj sitter i soffan framför tv:n.
Ny publikation | 15 mar 2023

Ökad digitalisering och ägarkoncentration i det svenska medielandskapet

Traditionella medier minskar i popularitet, minskade annonsintäkter kan påverka medborgarnas tillgång till lokala nyheter, och ägandet på dagstidningsmarknaden har koncentrerats till ett fåtal regionala tidningsmonopol. Rapporten MedieSverige 2023 ger en aktuell och bred översikt av dagens svenska medielandskap.
Kvinna läser bok på bibliotek
Ny publikation | 22 dec 2022

Bokvanor i ett förändrat medielandskap

I Mediebarometerrapporten 2021 tema: bokläsning undersöks hur samhällets digitalisering påverkat svenska befolkningens bokvanor och om det finns likheter och skillnader mellan olika befolkningsgrupper. Här undersöks också hur bokläsningen påverkades under coronapandemin samt bokens ställning i förhållande till andra medieformer.
En hög med pärmar.
Nyhet | 02 nov 2022

Presstöd återkommande fråga i statliga utredningar

Stöd till dagstidningar, public service och reklam är ämnen som ofta förekommer i regeringens offentliga utredningar på medieområdet. Det visar Nordicoms sammanställning över medieutredningar. Sammanställningen sträcker sig över hundra år och uppdateras årligen.