Mediebarometern 2022

Jonas Ohlsson
 (red.)
Ladda ner pdf
Publikationen kan laddas ner gratis från Nordiska ministerrådets publikationsplattform NordPub.
Köp tryckt exemplar
Publikationen kan köpas i tryckt format i Nordicoms webbshop hos Publit.

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2022 års undersökning bygger på svar från omkring 6 600 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

2022 var ett dramatiskt år, både i Sverige och globalt. Inledningen av året präglades alltjämt av coronapandemin. Först på våren lättades restriktionerna och i april 2022 slutade covid-19 att betraktas som en samhällsfarlig sjukdom. Då hade Rysslands invasion av Ukraina pågått i drygt en månad. 2022 var dessutom ett valår i Sverige. Det arrangerades vinter-OS i Kina och internationella fotbollsmästerskap för både damer och herrar. Allt detta gjorde förstås avtryck i den svenska befolkningens användning av medier – för information och nyheter, men också för förströelse och verklighetsflykt. Den här rapporten visar att den samlade mediekonsumtionen i Sverige under 2022 låg kvar på samma höga nivåer som noterades under pandemiåren 2020 och 2021.

Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio. Datainsamlingen till Mediebarometern 2022 har genomförts av undersökningsföretaget Origo Group.

Innehåll

  • Om Mediebarometern 2022
  • Mediedagen
  • Ljudmedier
  • Rörlig bild
  • Textmedier
  • Sociala nätverkstjänster
  • Nyheter
  • Tillgång till medier

 


Extramaterial

Läs mer om Mediebarometern 2022

Pressmeddelande: Medieanvändningen rekordhög under 2022

Resultaten i sammanfattning

Se seminariet

Den 16 maj kl. 13:00–14:00 presenterade Nordicom resultaten från 2022 års Mediebarometer vid ett direktsänt seminarium på Humanisten i Göteborg. Här kan du se inspelningen av seminariet.

Utöver huvudresultat och trender i Mediebarometern 2022 presenteras två exklusiva analyser av den svenska befolkningens nyhetsvanor och public services plats i dagens medielandskap. Moderator för seminariet är Hanna Grahn, kulturchef på Borås Tidning.

Program

  • Moderator Hanna Grahn, kulturchef på Borås Tidning, hälsar välkommen och berättar om programmet
  • Nordicoms föreståndare Jonas Ohlsson berättar om undersökningen
  • Huvudresultat och trender i Mediebarometern 2022
    Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom 
  • Starka nyhetsvanor
    Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom 
  • Public services plats i medielandskapet
    Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom 

 

Del 1: Introduktion och presentation av undersökningen

 

Del 2: Huvudresultat och trender i Mediebarometern 2022

 

Del 3: Starka nyhetsvanor

 

Del 4: Public services plats i medielandskapet

Omslag Mediebarometern 2022 Kvinna med mobiltelefon

Information

Publicerad:
Antal sidor: 123
ISBN tryckt
978-91-88855-78-7
ISBN pdf
978-91-88855-79-4
Format:  
pdf
, tryckt
Serie: Mediebarometern