Mediestruktur

NYHET | 31 aug 2017

Report maps business models of Nordic local and city newspapers

A report published by the Communication Research Centre CRC at the University of Helsinki explores the business models of local and city newspapers in Scandinavia. The report, written in Finnish, is based on a description and comparison of cases in Sweden, Norway and Denmark.

NYHET | 30 aug 2017

Nordisk telekomrapport: Mobilt fortsätter att öka

Mobil datatrafik fortsätter att växa kraftigt i Norden. Samtidigt ökar tillgången till snabbt bredband, där alla nordiska länder ligger över EU-genomsnittet. Det visar den årliga rapporten från de nordiska telekommyndigheterna.

NYHET | 26 jun 2017

Norska aviser tappar en miljard i annonsintäkter

Under förra året förlorade den norska dagspressen över en miljard annonskronor. För första gången minskade även de digitala annonsintäkterna. Det framgår av Medietilsynets årliga rapport om tidningshusens ekonomi 2016.

NYHET | 21 jun 2017

Digitala abonnemang ökar i Norge

Allt fler norska tidningar tar betalt för sina nyheter på nätet. Samtidigt ökar antalet digitala prenumerationer, vilket har bromsat upplageraset för den norska tidningsbranschen. Det visar Sigurd Høst i årsrapporten ”Avisåret 2016”.

NYHET | 15 jun 2017

Danskernes medieforbrug ændrer sig fortsat

Brugen af traditionelle medier som tv, radio og aviser går stadig tilbage, og medieforbruget bliver mere og mere baseret på digitale og mobile platforme. Samtidig udvikler brugen af medier og platforme sig forskelligt fordelt på alder. Det fremgår af en ny rapport, som den danske Slots- og Kulturstyrelse udgiver i dag.

EVENT | 18 maj 2017

Internationale aktørers betydning for den danske mediebranche

Den danske Slots- og Kulturstyrelse afholder onsdag den 13. september en konference om internationale aktørers betydning for danske medier.

PUBLIKATIONER | 26 apr 2017

Globala teknikföretag står för hela den digitala annonstillväxten i Norden

 Igår presenterade Nordicom Kampen om reklamen, en unik studie som undersöker hur konkurrensen från globala digitala reklamplattformar påverkar möjligheten att finansiera nyhetsjournalistik i Norden.

NYHET | 4 apr 2017

Annonsepotensialet for digitale lokalaviser med brukerbetaling

Norske lokalaviser har styrket mulighetene til å få annonseinntekter fra nettet etter at de innførte brukerbetaling. Det kommer frem i en rapport som Handelshøyskolen BI har laget.

NYHET | 3 apr 2017

Svenska regeringen vill se ökad mångfald på radioområdet

I Sverige är den kommersiella radions tillstånd baserade på lokala sändningsområden. Samtidigt har utvecklingen gått mot stora nätverk där idag MTG och Bauer Media dominerar. Nu föreslår den svenska regeringen att lagen ändras och möjliggör större sändningsområden, i syfte att främja mångfald och konkurrens på radioområdet.

Sidor

Dela

Prenumerera på Mediestruktur