Mittmedia, en regional mediekoncern i Sverige, påbörjade en digital resa under 2010-talet – en tid då digitaliseringen kraftigt påverkade tidningsbranschen och dess konsumenter. Mittmedias vägval innehåller värdefulla insikter kring hur man kan hantera strukturella förändringar inom mediebranschen och hur det var att arbeta inom Mittmedia. Hur klarar ett lokalt tidningsföretag av att hantera digitalisering och samtidigt vara relevant för sin läsarkrets under svåra ekonomiska förhållanden?
Digitaliseringens konsekvenser
I boken undersöker författarna Ingela Wadbring, Jonas Harvard, Ulrika Hedman, Catrin Johansson och Lars Nord* Mittmedias omställningsarbete under devisen “digitalt först”– en strategi som gick ut på att försöka ersätta papperstidningen med digitala produkter.
– Mittmedia tog det ett steg längre och genomförde digitaliseringen på ett mer radikalt sätt än någon annan tidningskoncern vid den tiden", säger Jonas Harvard.
Men detta steg ledde också till spänningar – den journalistiska kvaliteten påverkades när man bland annat beslutade att centralisera tidningsverksamheten för att minska kostnaderna. Detta innebar att flera chefredaktörer ansvarade för flera titlar vardera och en central enhet skötte redigeringen för samtliga tidningar. Läsarna upplevde att tidningen tappade sin lokala prägel.
För att hantera kostnader centraliserade Mittmedia sin tidningsverksamhet, där flera chefredaktörer ansvarade för flera titlar vardera och en central enhet skötte redigeringen för samtliga tidningar.
Arbetsvillkor och en utmärkelse
Författarna beskriver hur Mittmedia agerade likt ett snabbväxande teknikföretag, men utan det ekonomiska stöd som behövs för att snabbt leda förändringar. Det ledde till ett enormt tryck på alla nivåer inom organisationen. Enligt Ingela Wadbring var ledningen så fokuserad på en enda riktning – "Mittmedias väg" – att de inte tog tillräcklig hänsyn till den negativa påverkan som omvandlingen hade på företagets anställda.
– De som inte höll med var tvungna att antingen ändra tankesätt eller lämna företaget. Bland de anställda varierade dock upplevelserna – några anställdes som digitala spjutspetsar, medan andra riskerade att förlora sina jobb. Många äldre personer hade svårt att hålla jämna steg med den nya takten och tekniken, vilket gjorde det till en allmänt turbulent tid, säger Wadbring.
Men Mittmedias strategi för digital transformation möttes även av positiva reaktioner. Ett exempel på detta är utmärkelsen för det mest innovativa företaget som Mittmedia tilldelades av INMA 2014.
– Under 2010-talet hade nästan inga medieföretag en fungerande digital affärsmodell, men Mittmedia låg i framkant, fortsätter Wadbring.
Unikt material
Boken bygger på ett forskningsprojekt (Business as unusual. Journalistik, ekonomi och ledarskap i Mittmedia) och retrospektiva intervjuer med anställda, fackliga representanter och ledningen. Forskarna har haft tillgång till ett omfattande urval av interna dokument som gav dem en unik inblick bakom kulisserna i Mittmedias digitala omställning.
Läs boken Mittmedias vägval: Radikal innovationskultur möter traditionstyngd koncern
Se webbinariet där boken presenteras (arrangerat av Medier och Demokrati & Mittuniversitetet)
* Lars Nord, professor på Mittuniversitetet och den femte författaren till boken, gick bort tidigare i år.