Rapporten, Mediebarometern 2023: Tema digitala morgontidningsprenumeranter, visar att tillgången till digitala morgontidningsprenumerationer är starkt kopplad till ålder, utbildning och inkomst. Dessa faktorer påverkar även vilka kanaler man vänder sig till för att ta del av nyheter.
Personer med digitala prenumerationer tenderar att konsumera nyheter från professionella nyhetsmedier som SVT, SR och kvällstidningar i större utsträckning än andra. Framför allt de mellan 65 och 85 år använde traditionella medier för att ta del av nyheter oavsett om de hade tillgång till en digital morgontidningsprenumeration eller inte
De som inte hade tillgång till digitala morgontidningar använde istället sociala nätverkstjänster i större utsträckning för att ta del av nyheter. Särskilt de mellan 25 och 44 år, och de med lägre inkomster tog del av nyheter via sociala nätverkstjänster som Facebook, Instagram och Youtube mer frekvent.
Ekonomi, utbildning och ålder spelar in
Under 2023 hade 43 procent av den svenska befolkningen mellan 25 och 85 år tillgång till en digital morgontidningsprenumeration. Det fanns inga könsskillnader i tillgången, men skillnaderna mellan yngre och äldre var påfallande. Personer med högskoleutbildning och högre månadsinkomst hade också större tillgång och tillgången var något större i städer och storstäder jämfört med landsbygden.
I avseende på ålder återfinns den största andelen prenumeranter på digitala morgontidningar och digitala tidskrifter i den äldsta åldersgruppen. Trots detta visar procentdifferenserna att de äldre har lägre tillgång till andra digitala plattformar som sociala nätverkstjänster och digitala prenumerationstjänster för till exempel poddar och streamingtjänster.
Medieteknik och digitalt innehåll
Rapporten pekar på att höginkomsttagare och personer med högskoleutbildning har större tillgång till digitala prenumerationer och olika former av medieteknik än låginkomsttagare och personer utan högskoleutbildning. Detta antyder att ekonomiska resurser och utbildningsnivå spelar roll för möjligheten att ta del av det innehåll som förmedlas i det digitala medielandskapet.
Resultaten visar också att digitala morgontidningsprenumerationer fungerar som en indikator på en bredare betalningsvilja för digitalt innehåll. Prenumerationerna är också starkt kopplade till en högre konsumtion av nyheter från professionella och etablerade nyhetsmedier, särskilt public service.
Läs och ladda ner rapporten Mediebarometern 2023: Tema digitala morgontidningsprenumeranter